کانون جهادی زنده یاد کلاته

طبقه بندی موضوعی
  • ۲
  • ۰

بخش بیارجمند شهرستان شاهرود که در گذشته به سرزمین چاه‌ها مشهور بود امروز با معضل کم آبی و مشکلات عدیده دیگری از جمله اشتغال جوانان روبه‌رو است که جمعیت ۸ هزار نفری این منطقه‌ی محروم را تهدید می‌کند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، مشکل کم آبی، مشکلاتی دیگر از جمله مهاجرت، بیکاری، فقر، معضلات اجتماعی، عدم تامین نیازهای غذایی و مالی، بیماری‌های ناشی از مصرف آب‌های غیر بهداشتی و ... را در پی دارد.

بیارجمند روزگاری با میانگین بارندگی بیش از یک هزار و ۱۱۶میلی متری در سال روبرو بوده است اما امروز دیگر خبری از بارش باران نیست!

بخش بیارجمند با وجود بیش از ۴۰روستا، یک هزار و ۶۵۰خانوار، ۲۱شورای اسلامی، ۲۸ دبستان، هفت دبیرستان در مقاطع مختلف و وجود طبیعت منحصر به فردی نظیر پارک ملی توران، از ۱۲سال پیش با مشکل کم آبی و خشکسالی روبرو شده است.

کم آبی که باعث شده است برخی روستاهای منطقه زمان آباد، امروزه با تانکر آبرسانی شوند و بخشی که زمانی به باغ‌های سرشار از میوه و بادام‌های تازه معروف بود برای قطره‌ای آب، لب‌های خود را تشنه ببیند.

بیارجمند به معنای سرزمین چاه‌ها است اما شاید امروز از باغ‌های میوه و چاه‌های پر آب این منطقه تنها در کتاب سفرنامه‌های کهن مطالبی مانده باشد آنجا که حمدالله مستوفی در سفرنامه خویش در اوایل قرن هشتم از آب و هوای معتدل این ناحیه و محصولات باغی آن سخن به میان می‌آورد و معتقد است چهار اقلیم خراسانات را می‌توان در بیارجمند یافت.

زمانی در بیارجمند و در مدرسه حافظ، چهار کلاس ابتدایی فقط و فقط در مقطع چهارم دبستان وجود داشت و در سایر مقاطع نیز شاهد دو، سه و یا چهار کلاس فقط پسرانه حتی در یک مقطع بودیم اما امروز هر کلاس درسی باید با تلاش فراوان پر شود.

معاون سیاسی امنیتی فرمانداری ویژه شهرستان شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر نیز بزرگترین تهدید منطقه بیارجمند را کم آبی دانست و گفت: اشتغال نیز به عنوان دومین مشکل این بخش وابستگی شدیدی به منابع آب دارد.

خرم با اشاره به شرایط جغرافیایی منطقه و خشکسالی‌های پیاپی در سال‌های اخیر تصریح کرد: می‌توانیم با طرح‌هایی در زمینه آبخیزداری، آبخوان داری، استفاده بهینه از منابع آبی موجود و سیستم‌های آبیاری تحت فشار، منابع آب را مدیریت کنیم.

وی افزود: با مدیریت آب می‌توانیم تا حدود زیادی مشکل اشتغال را برطرف کرده تا شاهد بازگشت جمعیت به این منطقه باشیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی